Lene Kattrup

Artikler. Debatindlæg. Foredrag

Ligeværdighed i skolen

13. oktober 2007

Niels From bemærker den 11. oktober, at det biologiske argument i tørklædedebatten ikke er kommet frem. At indhylningen skyldes, at mænd ønsker at fastholde, fængsle eller sikre kvinderne til sig selv som en slags ejendom, så seksuelle udfordringer fra andre mænds side ikke risikeres. Magten forklædes og forstærkes af forskellige religiøse og kulturelle overbygninger. Han har ret.I vort tid er det især den islamistiske ideologi, der fylder og bruges til at legitimere en undertrykkelse, som vi ikke så godt kan kritisere og angribe uden også at måtte diskutere og fremstille dette. For få år siden var det bl.a. Indre Mission og katolicismen, der gav den åndelige næring, som blev kritiseret og trængt tilbage på dette område, hvilket gavnede kvindernes ligestilling. I dag er rollen især overtaget af islamismen.

Men hvis man kritiserer islams dogmer og regler om kvindeundertrykkelse, herunder kravene om kønsadskillelse, at kvinderne ikke må vælge deres ægtefælde selv, at pigerne ikke må gå ud med drenge, regler om tildækning af kun det ene køn osv., så mødes man ofte af beskyldninger om ikke at kunne lide muslimer, hvor man måske selv vurderer, at det kan man godt, man kan bare ikke lide undertrykkelsen.

En pige, der er født som muslim her i Danmark, fortjener samme frihed og muligheder som drenge, hvorfor jeg mener, vi bør have det kønsdiskriminerende tørklæde forbudt i den danske folkeskole, så hun har et frirum her. Det er et overgreb mod en pige, hvis hun permanent skal bære tørklæde. Når hun har fri for skole, kan hun tage det på, hvis hendes familie forlanger det. På gaden og i hjemmet skal staten naturligvis aldrig blande sig.

Men i et demokratisk land, bør der i landets skoler herske et relativt kønsneutralt miljø med fokus på lighed og ligeværdighed, herunder sikring af lige muligheder for de to køn.

Lene Kattrup i Information 13. oktober 2007

 

  • Om Lene Kattrup

  • Seneste indlæg

  • Arkiver